Pakowarka.pl - Owijarki do palet i maszyny pakujące > NEWS > Stabilność w transporcie ładunków: od potrzeby do zgodności z przepisami

Stabilność w transporcie ładunków: od potrzeby do zgodności z przepisami

utworzone przez | wrz 18, 2024 | NEWS

Bezpieczeństwo w transporcie towarów jest kluczowe nie tylko dla łańcucha logistycznego, ale także dla bezpieczeństwa publicznego. Czy wiesz, że 25% wypadków z udziałem ciężarówek wynika z niewłaściwego zabezpieczenia ładunku? Według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy jest to alarmująca liczba, dlatego ustanowiono przepisy na poziomie europejskim i amerykańskim (przyjęte przez każdy kraj) w celu regulacji zabezpieczania i składowania towarów przewożonych drogą lądową.

Bardziej niepokojące dane: do 30% śmiertelnych wypadków w Stanach Zjednoczonych to kolizje z udziałem ciężarówek, według Amerykańskiej Federalnej Administracji Bezpieczeństwa Transportu Drogowego (FMCSA). Szacuje się, że w podobnych raportach ładunki stanowiące przeszkody są odpowiedzialne za 200 000 wypadków rocznie w USA. Z tych wypadków dwie trzecie wynika z niewłaściwego zabezpieczenia ładunku.

W kontekście coraz bardziej konkurencyjnego i wymagającego łańcucha logistycznego, te liczby są decydujące. Aby wyeliminować wypadki, zminimalizować straty i zwiększyć rentowność, przemysł stawia na zmiany i ulepszanie ochrony oraz zabezpieczenia ładunków. Dowodem na to jest coraz większa liczba producentów i specjalistów ds. logistyki, którzy wybierają zautomatyzowane systemy pakowania oraz innowacyjne rozwiązania, takie jak Stretch Hood, aby poprawić zabezpieczenie ładunku. Niestabilne palety nie tylko zwiększają ryzyko wypadków drogowych, ale również powodują wypadki przy pracy podczas załadunku i rozładunku towarów, a także straty podczas transportu i magazynowania.

Nowe przepisy, maksymalne bezpieczeństwo

Zarówno na poziomie europejskim, jak i amerykańskim, ramy prawne mają na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie nowych przepisów i kar dla producentów oraz przewoźników, którzy nie spełniają norm bezpieczeństwa transportu.

W Europie:
Dyrektywa EUMOS 40509 / Dyrektywa UE2014 wymaga, aby każdy ładunek był testowany i certyfikowany pod kątem stabilności. Dekret ten określa szereg przepisów technicznych, które muszą być wprowadzone w celu zabezpieczenia i składowania ładunków ciężarówek. Nowością tej regulacji jest to, że producent lub nadawca towaru staje się odpowiedzialny i podlega sankcjom w przypadku niewłaściwego pakowania i mocowania ładunku do transportu.

W Stanach Zjednoczonych:
FMCSA opublikowała północnoamerykański standard zabezpieczenia ładunków, który ustala procedury dotyczące zabezpieczania ładunków podczas transportu po autostradach w USA, Kanadzie i Meksyku. Systemy zabezpieczania ładunków na lub wewnątrz pojazdów powinny zapobiegać wyciekom, wypadnięciom lub przemieszczaniu się ładunków z pojazdu, a także uniemożliwiać ich przesuwanie się w zamkniętym pojeździe lub negatywnie wpływać na stabilność pojazdu. W skrócie, ładunek, który nie jest odpowiednio zabezpieczony, może być niebezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i dla innych użytkowników dróg. Przestrzegając wytycznych FMCSA dotyczących zabezpieczenia ładunków, kierowcy mogą mieć pewność, że ich ładunek dotrze na miejsce bezpiecznie i bez zagrożeń.

Konsekwencje słabej stabilności

Niewłaściwe zabezpieczenie ładunków jest przyczyną wypadków drogowych i zagrożeń w miejscu pracy, ale jakie konkretnie problemy napotykają producenci, nadawcy towarów i odbiorcy?

  1. Przewrócenie się ładunku:
    Jeśli system pakowania nie jest wystarczająco stabilny, ładunek może przewrócić się podczas transportu, co może mieć poważne konsekwencje, od utraty towaru po wypadki przy pracy.

  2. Przemieszczenie ładunku:
    Kolejnym problemem wynikającym z braku stabilności jest przemieszczenie ładunku poza pojazd. Normalnie hamowanie pojazdu przewożącego ładunek może spowodować siłę bezwładności na poziomie 0,8G w kierunku jazdy i 0,5G na boki i do tyłu. Problem przemieszczenia jest na tyle poważny, że przepisy wymagają, aby pakowanie i mocowanie ładunków w ciężarówkach wytrzymywało określony stopień przyspieszenia, zgodnie z normą EUMOS 40509 dla krajów europejskich.

  1. Uszkodzenie towaru:
    Jeśli towary zostaną uszkodzone przez przewrócenie się lub przesunięcie, mogą zostać odrzucone przez odbiorcę. W zautomatyzowanych centrach logistycznych zazwyczaj stosuje się system kontroli, który odrzuca zdeformowane ładunki, ponieważ grozi im przewrócenie. W magazynach niezautomatyzowanych taka kontrola musi być przeprowadzana ręcznie, ponieważ nadmierne zniekształcenie ładunku może uniemożliwić jego magazynowanie na półkach, a nawet spowodować poważne wypadki podczas jego obsługi.

  2. Wypadki w miejscu pracy
    Największym problemem z niestabilnym ładunkiem jest zagrożenie, jakie stwarza on dla przewoźników i operatorów podczas manipulowania ładunkiem. Niefortunnie częsty wypadek ma miejsce, gdy otwierane są drzwi ciężarówki lub kontenera, powodując lawinę niestabilnego ładunku, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji.

  3. Zagrożenia podczas manipulacji
    Sam system pakowania, czy to ręczny, czy nieprawidłowo skonfigurowany, również może powodować zagrożenia w magazynie logistycznym. Oto kilka przykładów:

  • Niewłaściwe wzory owijania palet oraz niewystarczające nakładanie folii mogą osłabić opakowanie, powodując jego poluzowanie i uniemożliwiając utrzymanie folii na miejscu.
  • Pozostałości folii wiszące po owijaniu mogą wplątać się w maszyny, osie i koła wózków widłowych, powodując przewrócenie ładunku, rozerwanie opakowań itp.
  • Niewystarczające mocowanie do podstawy palety może spowodować upadek lub przesunięcie ładunku podczas manipulacji za pomocą wózków widłowych.

Wiele z tych problemów zazwyczaj rozwiązuje się poprzez wprowadzenie zautomatyzowanych systemów, ponieważ ręczne paletyzowanie i ręczne owijanie wiąże się z wieloma problemami z bezpieczeństwem i stabilnością.

Kluczowe aspekty poprawy wsparcia i stabilności

Przyjrzyjmy się niektórym kluczowym funkcjom, jakie systemy automatycznego pakowania mogą wnieść do zabezpieczania ładunków.

  1. Podstawa dobrej paletyzacji
    Paletyzacja jest kluczem do podstawowej stabilności ładunku na palecie. Niezależnie od tego, czy jest to lekki, kruchy, czy ciężki ładunek, zaleca się użycie zautomatyzowanego systemu lub robota paletyzującego, który skonfiguruje najbardziej optymalny układ paletyzacji zgodnie z rodzajem produktu i jego potrzebami.

  2. Większa stabilność przy mniejszym zużyciu materiałów
    Zautomatyzowane systemy pakowania mogą uzyskać bardziej stabilny ładunek przy użyciu mniejszej ilości materiałów, w krótszym czasie i ostatecznie zmniejszając koszty. Oto kilka przykładów:

    • System owijania stretch: Użycie owijarki stretch z folią o rozciągliwości do 300% lub 400% zapewnia redukcję zużycia folii. Dzięki dostosowanym cyklom owijania stosuje się jedynie niezbędną ilość folii i warstw w celu zabezpieczenia ładunku, wzmacniając jego stabilność dzięki akcesoriom, takim jak urządzenie do wzmacniania folii.
    • System owijania Stretch Hood:Stretch Hood zmniejsza zużycie folii nawet o 50%. Dzięki specjalistycznej folii do zabezpieczania ładunków, Stretch Hood pozwala na pełne pokrycie i skompresowanie ładunku, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo.
  1. Zwiększona stabilność w transporcie ładunków
    Chociaż operacja mocowania palet na ciężarówce jest idealna, konieczne jest również zapewnienie stabilności ładunku na palecie. Błędnie wielu producentów uważa, że samo mocowanie na ciężarówce wystarczy, jednak ważne jest, aby cały ładunek był stabilny podczas obsługi za pomocą wózków widłowych lub AGV, załadunku i rozładunku ciężarówki, układania towarów w stosy, magazynowania pionowego itp. Większą stabilność można uzyskać, mocując ładunek do jego podstawy za pomocą takich systemów jak:
    • Systemy wiązania: Pionowe wiązanie łączy i mocuje ładunek do podstawy palety, aby nie przemieszczał się w czasie transportu.
    • System owijania: Użycie owijarki z wzmocnieniem u podstawy palety, wraz z zastosowaniem linki, pozwala osiągnąć stabilność porównywalną z wiązaniem, mocując ładunek do podstawy.
    • System Stretch Hood: Jeden z najbardziej innowacyjnych systemów, został zaprojektowany do przeprowadzania specjalistycznych cykli owijania, aby wzmocnić podstawę palety. Kaptur jest również nakładany na podstawę palety, zapewniając większą ochronę i nieprzepuszczalność.
  1. Ochrona ładunku
    Ochrona samego ładunku również odgrywa rolę w bezpieczeństwie. Paleta, która nie zostanie uszkodzona przez czynniki zewnętrzne podczas transportu, ma mniejsze ryzyko uszkodzeń spowodowanych rozdarciem folii czy działaniem deszczu lub śniegu.

W tym przypadku system Stretch Hood jest flagowym rozwiązaniem, które zapewnia pełną ochronę i nieprzepuszczalność ładunku. Dzięki barierowym właściwościom folii Stretch Hood oraz jednowarstwowej owinięciu, towary są całkowicie zapakowane i chronione.

Bezpieczeństwo i łączność dla Twojej linii pakowania

Bezpieczeństwo i łączność dla Twojej linii pakowania

Systemy transportu palet to więcej niż tylko uzupełnienie projektu końca linii, ponieważ są odpowiedzialne za integrację różnych systemów pakowania i zapewnienie ciągłości przepływu produkcji. Oprócz szybkości i solidności, inne cechy poszukiwane w transporcie to jego...

Zobacz wszystkie NEWSY i REALIZACJE